مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجانشرقی گفت: مهمترین چالش پیشروی نوسازی مدارس استان، وجود ۳۳ درصدی مدارس تخریبی در استان و اشکال در شاخصگذاری تعیین اعتبار برای پروژههای عمرانی استان آذربایجانشرقی است.
فرهاد فرهودی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجانشرقی امروز که به همراه شورای معاونان ادارهکل و رئیس و مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز آذربایجانشرقی در دیدار با نماینده ولی در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز ضمن ارائه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل نوسازی مدارس آذربایجانشرقی وی امر مدرسهسازی اظهار کرد: رویکرد اصلی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجانشرقی طی سالهای اخیر، تکمیل پروژههای نیمه تمام خیری بوده است.
وی افزود: در سالهای گذشته در راستای مشارکت دولت با خیرین و گاه با عدم تخصیص به موقع اعتبارت دولتی، سرعت مشارکت خیرین بیشتر از تزریق اعتبار توسط دولت بوده است بهطوریکه در سال ۱۴۰۰, ۵۱۲ پروژه نیمهتمام در استان وجود داشت که به هم تلاشهایی شبانهروزی همکارانم در نوسازی مدارس حدود ۳۰۰ پروژه تکمیل و به بهرهبرداری رسیده است و پیشبینی میشود تا در ۲ سال آینده شاهد تکمیل تمام پروژههای نیمهتمام آموزشی موجود در استان باشیم.
فرهودی با بیان اینکه اعتبارات ملی و استانی اداره کل نوسازی مدارس آذربایجانشرقی، سالانه ساخت ۵۰ الی ۶۰ پروژه آموزشی را کفاف میدهد، گفت: به همت همکارانم در اداره کل نوسازی مدارس استان و مساعدت خیرین محترم مدرسه ساز، سالانه در حدود ۱۰۰ مدرسه را تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان میدهیم.
۶۶ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانشآموز در آذربایجانشرقی
وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در استان در رابطه با مدارس کانکسی متذکر شد: در حوزه ساماندهی مدارس کانکسی جزو استانهای پیشرو در کشور هستیم و هدف دولت ساماندهی مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر در کشور است که از تعداد ۶۶ مدرسه کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر در استان آذربایجانشرقی، ۶۳ مدرسه ساخت و به بهرهبرداری رسیدهاند.
فرهودی اذعان داشت: برای یک مهر ۱۴۰۳، تدارک خوبی دیدهایم بهطوریکه در ۶ ماه گذشته ۵۰۰ مدرسه در مناطق مختلف استان به ویژه در مناطق محروم، بهسازی، تعمیر و شادابسازی گردیده و اکنون نیز ۳۶۰ مدرسه نیز در دست اجرا میباشد که در این پروژهها تعمیرات سرویس بهداشتی رویکرد اصلی ماست، چرا که نبود نیروی سرایدار در آموزش و پرورش، نگهداری سرویسهای بهداشتی را دچار مشکل می کند.
وی ادامه داد: در نیمه اول مهر ماه، ۶۱ پروژه شامل ۳۱۶ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۵۹۰ میلیارد تومان که ۳۵ درصد اعتبار آن توسط خیرین تامین گردیده، به بهرهبرداری خواهد رسید و امیدواریم تا این عدد در پایان سال به ۱۰۰ پروژه ارتقا یابد.
شاخصگذاری اشتباه در اختصاص اعتبار به پروژه های عمرانی آذربایجانشرقی
فرهودی بیان داشت: مهمترین چالش پیشروی نوسازی مدارس استان، وجود ۳۳ درصدی مدارس تخریبی در استان و اشکال در شاخصگذاری تعیین اعتبار برای پروژههای عمرانی استان آذربایجانشرقی است بهطوریکه استان آذربایجانشرقی ۴/۷ جمعیت کشور را شامل میشود ولی بر اساس شاخصگذاریهای سازمان برنامه و بودجه، ۳/۳ اعتبار برای استان تخصیص مییابد.
این مقام مسؤول در نظام تعلیم و تربیت استان با اشاره به وضعیت بحرانی مدارس غیرمستحکم در تبریز، خطاب به حجتالاسلام والمسلمین مطهری یادآور شد: امیدواریم تا با رهنمودهای حضرتعالی شاهد هدایت و جذب خیرین به سوی مدرسهسازی در شهر تبریز باشیم و بتوانیم تا فضاهای آموزشی شهر تبریز را نو تر کنیم.
تعهد ۹۲۳ میلیارد تومانی خیرین مدرسهساز در آذربایجانشرقی
فرهودی در رابطه تعهدات خیری در سال های اخیر نیز تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، شاهد تعهد ۶۴۰ میلیارد تومانی و در سال ۱۴۰۲، تعهد ۹۲۳ میلیارد تومانی خیرین را شاهد هستیم که برای اولین بار در تاریخ نوسازی مدارس، در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۶۰ درصد تعهد سال ۱۴۰۲ تحقق یافته و تبدیل به ابنیه گردیده است.
وی افزود: سرمایهگذاری خیرین در نوسازی مدارس، سرمایهگذاری کاملا متفاوت است، چرا که خیرین برای آخرتشان سرمایه گذاری می نمایند و ارزش این سرمایهگذاری بسیار بیشتر است.
فرهودی ابراز کرد: امیدواریم تا با برگزاری بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان آذربایجانشرقی، بتوانیم تا ذرهای از زحمات و تلاشهای خیرین محترم مدرسه ساز تقدیر و تجلیل نموده و شاهد افزایش تعهدات مدرسهسازی در سال ۱۴۰۳ باشیم.
مجمع خیرین مدرسهساز استان آذربایجانشرقی یک موسسه غیرانتفاعی غیرسیاسی است