کارشناسان: صنعت گردشگری آذربایجان شرقی نیازمند تبلیغات و معرفی مزیتها برای توسعه است
نیاز به توسعه گردشگری در آذربایجان شرقی
صنعت گردشگری آذربایجان شرقی با وجود آثار، ابنیه، اماکن و ظرفیتهای گوناگون، آنگونه که باید توسعه نیافته و شناخته شده نیست. در این زمینه کارشناسان معتقدند تبلیغات و معرفی مزیتها حلقه گمشده این صنعت پردرآمد است.
نزدیکی به اروپا و قفقاز، هممرز بودن با چند کشور خارجی، برخورداری از ابنیهها و اماکن تاریخی و فرهنگی، واحدهای متنوع پذیرایی، برخورداری از انواع غذاهای سنتی، طبیعت چهار فصل بکر و داشتن زیرساختهای نسبتا مناسب از جمله امکانات و عوامل لازم برای توسعه گردشگری شهری در آذربایجان شرقی است که تاکنون اهتمام خاص و درخور شأن این منطقه برای معرفی در سطح بینالمللی صورت نگرفته است.
لزوم همکاری نهادهای مختلف در توسعه گردشگری
رسالت تمام نهادهای اجرایی و خدماتی در بخش دولتی، غیردولتی و عمومی برای رونقبخشی به گردشگری آذربایجان شرقی بسیار سنگین و خطیر است. توسعه در این صنعت پردرآمد میتواند منجر به رونق کسبوکار و فعالیتهای اقتصادی در منطقه شده و باری از دوش دولت در حوزههای معیشتی بردارد.
ظرفیتهای بومگردی در آذربایجان شرقی
آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر دو هزار و ۷۰۰ روستای قابل سکونت در قالب ۲۱ شهرستان، آبوهوای مساعد چهار فصل، آثار و ابنیههای تاریخی و طبیعت زیبا، از استانهای مستعد برای توسعه بومگردی در صنعت گردشگری است.
تلاشهای مدیریت ارشد استان و اداره کل میراث فرهنگی
هرچند مدیریت ارشد آذربایجان شرقی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سالهای اخیر برای تقویت جذب و جلب گردشگران داخلی و خارجی کوشیدهاند، اما ضرورت تلاش بیشتر به کمک مسئولان کشوری برای بهرهبرداری از این ظرفیتهای وسیع، اجتنابناپذیر است.
اهمیت تبلیغات در جذب گردشگران داخلی و خارجی
سرپرست استانداری آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به معرفی جاذبههای تاریخی و طبیعی آذربایجان شرقی در سطح بینالمللی، ارتباط با رسانهها را زمینهساز و پیشنیاز تحقق این موضوع دانست و گفت: “باید در این راستا اقدامات اصولی، مستمر و بهموقع صورت بگیرد.”
تراب محمدی، توجه به تبلیغات در حوزه گردشگری را عامل اصلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برشمرد و اظهار کرد: “بهرهمندی از تجارب کشورهای موفق در حوزه گردشگری باید سرلوحه فعالیتهای متولیان این حوزه قرار بگیرد.”
اهمیت نمایشگاههای گردشگری و معرفی جاذبههای آذربایجان شرقی
وی برپایی نمایشگاههای مختلف در آذربایجان شرقی و حضور فعالان گردشگری در نمایشگاههای سایر کشورها و برپایی اینفوتورهای گوناگون برای اصحاب رسانه کشورهای منطقه را مورد تأکید قرار داد و افزود: “باید در این راستا تلاشهای گسترده و مفیدی را در استان آغاز کنیم.”
محمدی به برگزاری نمایشگاه گردشگری تبریز در مهر ماه امسال اشاره و بر اهمیت آن در معرفی بینالمللی جاذبههای گردشگری استان تأکید کرد و گفت: “نمایشگاه بینالمللی گردشگری تبریز بهعنوان یکی از رویدادهای مهم گردشگری در کشور، فرصتی بینظیر برای معرفی ظرفیتهای گردشگری، فرهنگی و اقتصادی منطقه به گردشگران خارجی بهویژه از کشورهای همسایه فراهم میکند.”
نمایشگاه گردشگری تبریز و نقش آن در معرفی فرهنگ و تاریخ آذربایجان شرقی
وی با بیان اینکه نمایشگاه یاد شده رویدادی کمنظیر در حوزه گردشگری کشور است، یادآور شد: “باید در این نمایشگاه فعالان صنعت گردشگری و نهادهای مرتبط از داخل و خارج کشور حضوری قوی و بهتر از سالهای قبل داشته باشند تا بستری مطلوب برای نمایش جاذبههای متنوع و امکانات گردشگری استان ایجاد کرده و توجه بازدیدکنندگان بینالمللی را به خود جلب کند.”
محمدی برگزاری نمایشگاهها را دارای نقش مهم در معرفی فرهنگ و تاریخ غنی آذربایجان شرقی در سطح ملی و بینالمللی برشمرد و افزود: “میراث فرهنگی و تاریخی تبریز و آذربایجان تاکنون بهخوبی به نمایش گذاشته نشده است که چنین نمایشگاههایی میتواند حلقه مفقوده تبلیغات را پر کند.”
وی آشنایی بازدیدکنندگان با جنبههای مختلف فرهنگ و تمدن منطقه را یکی از مهمترین و بهترین ثمرات برگزاری نمایشگاههای گردشگری دانست که باعث افزایش علاقه گردشگران خارجی، بهویژه کشورهای همسایه برای بازدید از آذربایجان شرقی و تجربه مستقیم فرهنگ و تمدن غنی این استان میشود.
فرصتهای تجاری و اقتصادی ناشی از توسعه گردشگری
محمدی فرصتهای تجاری و اقتصادی ناشی از توسعه گردشگری آذربایجان شرقی را بسیار وسیع دانست و با بیان اینکه معرفی جاذبههای فرهنگی و تاریخی نباید به زمان و محل خاصی محدود شود، یادآور شد: “فعالان حوزه گردشگری بهخصوص تورگردانان باید از این فرصتهای بینظیر استفاده کنند.”
وی تبادل نظر و توسعه همکاریهای بینالمللی بین آژانسهای گردشگری و سرمایهگذاران خارجی، تبادل اطلاعات و تجربیات، توسعه مناسبات تجاری و تبلیغات را از آثار مهم تبلیغات در حوزه گردشگری عنوان کرد و اضافه کرد: “این مسائل میتواند به توسعه صنعت گردشگری و تقویت روابط اقتصادی بین آذربایجان شرقی و کشورهای هدف گردشگری کمک کند.